UXDE dot Net

Podzimní superpotraviny, které nesmí chybět na talíři

By -

S příchodem chladnějších dní a nocí se zužuje výběr sezónního ovoce a zeleniny, kterou bychom mohli použít při přípravě jídel. I na podzim je jednoduché vybrat si jídlo, které ohřeje nejen žaludek, ale i estetickou část mysli. Najdete je v každém větším supermarketu či na trhu. Pokud vám zachutnají, poměrně dobře se pěstují iv našich končinách, v zahrádkách.

Jablka

Zralé, sladké, nebo příjemně kyselkavé je můžeme použít nejen na koláč, ale i jako přílohu k různým druhům omáček a mas. Netřeba z nich odstraňovat ani slupku, která je plná antioxidantů – flavonoidů.
Výhody: Jablka jsou plné antioxidantů a obsahují až 4 g vlákniny v každé porci.

Růžičková kapusta

Pokud se růžičkovou kapustu připraví správným způsobem, změní se z postrachu všech dětí na lahodnou přílohu. Má jemně nahořklou chuť, proto je dobré kombinovat ho s pikantní omáčkou, slanou chutí či octem balsamico.
Výhody: ½ poháru růžičkové kapusty obsahuje téměř celou doporučenou denní dávku vitamínu K, výborný zdroj kyseliny listové a železa.

Pastinák

Mnozí z nás si pastinák pletou nevědomky s mrkví. Má však sladší chuť a světlejší barvu. Dá se použít do aromatických omáček, na rýži a pyré, případně do polévek.
Výhody: Pastinák je bohatý na draslík a vlákninu.

Hrušky

Toto sladké a šťavnaté ovoce je oblíbené a používané v mnoha světových kuchyních. Je možné je použít do dezertů, likérů, ale i jako přílohu ke grilovaným masovým specialitám.
Výhody: Dobrý zdroj vitamínu C a mědi, obsah vlákniny v jedné porci jsou až 4 gramy.

Tuřín

Kříženec mezi řepou a zelím, tedy tuřín, je velmi oblíbená ve švédské gastronomii. K využití její plné chuti je dobré použít ji do sladké polévky spolu s řepou, mrkví a zelím.
Výhody: Dobrý zdroj vitamínu C a vlákniny.

Květák

Sladká a jemná chuť květáku ho předurčuje na ideální druhou večeři. Můžete ho použít i dušený nebo jej smíchat s bramborovou kaší a použít do polévky.
Výhody: Obsahuje sloučeniny, které působí proti rakovině, fytonutrienty mohou snížit hladinu cholesterolu a obsahuje velké množství vitamínu C.

Dýně

Na rozdíl od letní odrůdy dýně má zimní odrůda jemnou texturu a sladkou lahodnou chuť. Vzhledem k tomu, že má hrubou vnější kůži, je možné ji skladovat několik měsíců. Nejlépe chutná s některými druhy koření (zázvor, skořice).
Výhody: Obsahuje omega-3 mastné kyseliny a je vynikajícím zdrojem vitaminu A.

Sladké brambory

Tato zelenina je nejčastěji používané na svátek díkůvzdání av našich končinách poměrně neznámá. Jsou nutričně bohatší než jejich slané kolegyně. Zkuste s nimi ochutit pyré, popřípadě jejich upéct a servírovat jako dezert.
Výhody: Vynikající zdroj vitamínu A a železa.

Vodnice

Vodnice nebo i vodníci je druh zeleniny podobný řepě nebo ředkvi. Je skvělou alternativou zelí. Chcete-li zvýraznit její netradiční chuť použijte ji spolu s fenyklem, nebo hnědým cukrem. Listy vodnice svou chutí připomínají hořčičné listy a jsou vhodné pro tepelnou úpravu.
Výhody: Listy vodnice jsou zdrojem vitamínu A, K a kyseliny listové. Kořeny vodnice jsou bohaté na vitamin C.

Granátová jablka

Toto mírně kyselé ovoce se do povědomí dostalo jako silný zdroj antioxidantů. Šťáva je skvělým základem marinád a semena je vhodné použít do salátů na zvýraznění chuti.
Výhody: Studie ukázaly, že šťáva z granátových jablek má více antioxidantů než červené víno. Granátová jablka jsou dobrým zdrojem vitaminu C a kyseliny listové.

Datle

Toto ovoce z Blízkého východu je ideální do dezertů, sladkých omáček a likérů.
Výhody: Datle mají nízký obsah tuků a vysoký obsah vápníku a draslíku.

Kiwi

Využijte chuť tohoto tropického ovoce na oživení vašich jídel. Je skvělé s jahodami, pomerančem, melounem nebo v kombinaci s ananasem. Jeho osvěžující chuť nejvíce vynikne v čatní.
Výhody: Kiwi má více vitaminu C než pomeranč a je dobrým zdrojem vápníku a mědi.

Grapefruit

Svou trpkostí se grapefruit liší od ostatních citrusových plodů. Nebojte se ho přidat do salátů, nebo krevetových specialit. Nebo si dopřejte sklenici čerstvé grapefruitové šťávy, který je plný antioxidantů.
Výhody: Grapefruit obsahuje více než 75 % denní doporučené dávky vitamínu C, je bohatý na lykopen a obsahuje pektin, který prokazatelně snižuje hladinu cholesterolu.

Mandarinky

Malé a sladké citrusové plody jsou tím pravým osvěžením na podzimní chladné dny. Šťáva z mandarinek je skvělou přísadou při přípravě marinád.
Výhody: Mandarinky jsou dobrým zdrojem vitamínu C a jsou bohaté na betakaroten.

admin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>