UXDE dot Net

15 potravin, které hydratují organismus

By -

Kdysi se vědecká i laická veřejnost řídila pravidlem, že denně je třeba vypít minimálně 8 sklenic vody denně. Podle výzkumů by to mělo pokrýt předpokládanou denní spotřebu a udržet organismus hydratovaný. Ne všechna voda však pochází z tekutin. Více než 20% denní dávky pochází z potravin, zejména ovoce a zeleniny. V teplém a horkém letním počasí, ale i během topné sezóny, je důležité zvýšit příjem tekutin. Ke správné úrovni hydratace organismu vám může pomoci i konzumace 15 druhů potravin, které vhodně zaplní hladinu vody v organismu.

Okurka

Obsah vody: nejméně 96,7 %

Tato letní zelenina má nejvyšší obsah vody v pevném skupenství. Je ideální do salátů, nebo jako příloha k omáčkám. Pokud chcete využít její potenciál naplno, smíchejte ji s jogurtem, mátou a kostkami ledu. Připravíte tak jakousi okurkovou polévku, kterou můžete podávat nastudeno a je ideálním pokrmem k osvěžení.

Ledový salát

Obsah vody: nejméně 95,6 %

Ledový salát nemá dobrou pověst u zastánců zdravého životního stylu. Odborníci radí nahradit ho tmavšími odrůdami salátu (špenát, římský salát), které obsahují větší množství živin a vlákniny. Co se týče obsahu vody v zelenině, je to jiné. Ledový salát obsahuje největší množství vody z odrůd salátu. Použijte ho klidně do salátu s kuřecím masem, ke grilovanému masu, nebo do hamburgerů či tacos.

Celer

Obsah vody: nejméně 95,4 %

Celer má velmi málo kalorií a vysoký obsah vody. Na jedné stonku (v porci) se nachází 6 kalorií. Kombinace vody a vlákniny zastoupené v celeru pomáhá zasytit a omezí chuť k jídlu. Celer také obsahuje kyselinu listovou a vitamíny A, C a K. Díky vysokému obsahu vody neutralizuje žaludeční kyseliny a je přírodním lékem při pálení žáhy.

Ředkvičky

Obsah vody: nejméně 95,3 %

Tato osvěžující kořenová zelenina by měla být součástí vašich jarních a letních salátů. Kromě vysokého obsahu vody obsahuje i množství antioxidantů (např. i katechin).

Rajčata

Obsah vody: nejméně 94,5 %

Rajčata různých odrůd a barev jsou vhodné téměř ke každému jídlu, případně do jakéhokoliv salátu. Jako rychlé občerstvení můžete využít zeleninové špízy s rajčaty cherry, bazalkou a malými kousky mozzarelly či kozího sýra.

Zelená paprika

Obsah vody: nejméně 93,9 %

Papriky všech odstínů a odrůd mají obecně vysoký obsah vody. Zelené papriky však obsahují nejvíce vody. Obsahují také stejně mnoho různých druhů antioxidantů. Papriky jsou skvělým občerstvením na večer, případně na zahnání nočního hladu.

Květák

Obsah vody: nejméně 92,1 %

Květák má kromě vysokého obsahu vody a vitamínů, i hodně fytonutrientů, které snižují riziko rakoviny prsu či prostaty. Klidně použijte růžičky květáku jako ozdobu do salátu. Nebo jejich připravte na jakýkoliv způsob , jako přílohu či polévku.

Vodní meloun

Obsah vody: nejméně 91,5 %

Meloun už na první pohled napoví, že obsahuje velké množství vody. Kromě toho však také obsahuje lykopen – antioxidant důležitý v boji s rakovinou. Ve skutečnosti obsahuje meloun více lykopenu než obecně známější zdroj tohoto antioxidantu, rajčata.

Špenát

Obsah vody: nejméně 91,4 %

Ledový salát sice obsahuje větší množství vody, špenát je ale snadněji stravitelný. Čerstvé špenátové listy použijte na sendvič nebo salát. Špenát je bohatý na lutein, draslík, vlákninu a kyselinu listovou prospěšnou pro vývoj mozku. Jeden pohár syrových listů obsahuje 15 % doporučené denní dávky vitamínu E.

Karambola

Obsah vody: nejméně 91,4 %

Toto tropické ovoce přichází na náš trh v podobě různých odrůd, jejichž společným znakem je chuť podobná ananasu. Její tvar ji předurčuje být ozdobou salátů a koktejlů. Je bohatá na antioxidant epicatechin, který prospívá kardiovaskulární soustavě. Vyhnout by se jí však měli lidé, které trápí problémy s ledvinami. Obsahuje totiž hodně kyseliny šťavelové.

Jahody

Obsah vody: nejméně 91,0 %

Šťavnaté červené jahody nejen dobře chutnají a vypadají, ale obsahují více vody než jim příbuzné maliny. Jahody dodávají přirozenou sladkost jogurtem, mléčným koktejlem a navíc nabízejí bonus v podobě obsahu vlákniny a antioxidantů.

Brokolice

Obsah vody: nejméně 90,7 %

Brokolice obsahuje hodně vlákniny, draslíku, vitamínu A a C. Navíc obsahuje sloučeninu sulforafan, který zvyšuje v těle přítomnost enzymů a odplavuje rakovinotvorné buňky.

Grapefruit

Obsah vody: nejméně 90,5 %

Tyto šťavnaté plody mohou snížit nejen hladinu cholesterolu, ale i obvod vašeho pasu. Pomáhá snížit chuť k jídlu a je vynikající součástí míchaných nápojů. Pokryje téměř celou denní dávku vitamínu C.

Baby mrkev

Obsah vody: nejméně 90,4 %

Baby karotka obsahuje více vody než ostatní odrůdy mrkve. Siahajte po ní hlavně tehdy, když připravujete svačinu dětem do školy, případně ji použijte jako přílohu na večerní zobání.

Cukrový meloun

Obsah vody: nejméně 90,2 %

Toto ovoce obsahuje velmi málo kalorií. Čtvrtina melounu obsahuje jen 50 kalorií, ale pokryje denní dávku vitamínu A a C. Klidně ho servírujte jako dezert samotný, případně ho smíchejte s jogurtem a zamrazte jako zmrzlinu.

admin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>