UXDE dot Net

Vývoj řeči dítěte

By -

Schopnost komunikace je jedna z nejdůležitějších schopností člověka již od raného věku dítěte. Díky komunikaci dítě interaguje s lidmi a prostředím, dává najevo své potřeby, přání a pocity. Rodiče by proto neměli podceňovat rozvoj komunikace již od útlého věku dítěte a neměly by jen čekat dokud se dítě rozpovídá.

Dítě během svého vývoje prochází fázemi, které na sebe navazují. Mezi dětmi existují rozdíly v tom, kdy dosáhne jistý vývojový mezník a posune se do další fáze. Na druhé straně existuje pásmo normy, v němž by se vývojový mezník měl u dítěte objevit. Při normálním vývinu se tedy může stát, že určitý vývojový mezník se vyskytne později, ale žádné z vývojových stádií nemůže chybět. Nabízíme vám přehled vývinu komunikace u normálně se vyvíjejícího dítěte.

Období nezáměrné komunikace (0-8 měsíc)

Těsně po narození jsou řečové možnosti dítěte omezeny na pláč, křik, zívnutí, mlasknutí či vzdychnutie. Mezi 6. a 8. týdnem začíná dítě hrkútať tzn. produkuje hlásky cestou napodobování. Poslech hlásek u kojence vyvolává vokalizace. Dítě nejprve produkuje hrdelní hlásky: „g“ a „k“ a později i „m“ a „b“. Ze samohlásek nejdříve začíná mluvit „i“ a „u“. Mezi 6. a 9. měsícem se objevuje stádium žvatlání. Dítě produkuje slabiky a duplikuje jejich jako dada, bababa.

Období záměrné komunikace (8-12 měsíc)

Od 9. – 10. měsíce dítě produkuje početnější souhláskových – Samohláskovou kombinace. V prvním roce děti běžně rozumějí deseti až dvaceti slovům. Kromě žvatlání se objevují i první slova, která nezní přesně jako slova dospělých lidí, ale okolí dítěte rozumí jejich významu.

 Období prvních slov (12-18 měsíců)

První slova dítěte jsou ovlivněny slovy z řeči, kterou se dítěti promlouvají. Jedno slovo reprezentuje celou větu nebo skupinu objektů, které se shodují na základě jednoho znaku (vše kulaté, horké, velké a podobně).

Období binomický pojmenování (18-24 měsíců)

Dítě už používá asi padesát slov a začíná je spojovat do binomický výpovědí například cica pije, zde míč, auto neni, ne had, můj maco, modré auto, dobrý chlapec, bolí zde. Spojování slov je nedokonalé, dítě ještě neohýbá slova. Dítě umí vyjadřovat svůj nesouhlas, čímž dokazuje svou nezávislost. Objevuje se otázka „kde je? „. O sobě, věcech i jiných lidech mluví ve třetí osobě jednotného čísla.

Období rozvitých vět a souvětí (24-36 měsíc)

Dítě spojuje slova do víceslovných výpovědí, objevují se trojslovné věty. Oblíbenou se stává otázka „Co je to ?“ A věta „Já sám“. Dítě začíná používat kouzelné slovíčka prosím a děkuji.

admin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>